Overslaan naar hoofdinhoud

MSIG Europe wil na fusie bovenkant intermediair: ‘Zijn op zoek naar de top 10’

De fusie tussen MS Amlin en MSIG Insurance Europe bespraken we vorig jaar voor het eerst met countrymanager Ron Verhulsdonck. Sinds juli is de fusie rond en kunnen we vooruitkijken. De Japanse aanpak van het moederbedrijf is voor onze begrippen uniek en extreem langetermijngericht. De vraag is: waar staat MSIG Europe nu en wat willen ze? “We zijn op zoek naar de top tien spelers in het intermediair.”

Ron Verhulsdonck, Country Manager MSIG Europe Netherlands

MSIG Europe is onderdeel van de Japanse MS&AD Insurance Group Holdings. Een megabedrijf: de verzekeraar staat wereldwijd met een jaaromzet van rond de veertig miljard dollar hoog in de top tien van grootste verzekeraars ter wereld. De solvabiliteitsratio van maar liefst 226 procent en de A+ credit rating van Standard & Poor’s en A.M. Best geven aan dat het een financieel behoorlijk robuuste wereldspeler is, met sterke winstcijfers en een stabiele groei.

MSIG Europe vormt de Europese tak van het verzekeringsconglomeraat. Met countrymanager Ron Verhulsdonck richten we ons op de Nederlandse activiteiten.

Move van middensegment naar multinationals

Inmiddels is Verhulsdonck zo’n twee jaar countrymanager Nederland van MSIG Europe. De fusie met MS Amlin is inmiddels volledig afgerond en de blik is gericht op de toekomst. “Wij zitten al vrij goed in het middensegment. De bedoeling is niet om hier kleiner in te worden, maar we willen wel meer naar boven.”

Verhulsdonck legt de groeistrategie uit en wat hij met die ‘bovenkant’ bedoelt. “Het middensegment is een sterk ontwikkelde markt. Daar hebben we al een stevige positie en daar hoeven we ons niet in te vechten. Maar aan de bovenkant, denk aan het grote mkb en multinationals, daar zit voor ons de ruimte. Bij deze type ondernemingen kunnen we echt nieuwe producten toevoegen die in Nederland nog niet echt bestaan.”

Eigen wereldwijd netwerk

Volgens Verhulsdonck kan MSIG, nu de fusie achter de rug is, maximaal gebruikmaken van haar wereldwijde slagkracht: “We hebben lokale kantoren in ruim 48 landen. Dat is echt heel leuk, want dat geeft ons heel veel mogelijkheden. We kunnen de multinationals in Nederland nu goed gaan bedienen”

Verhulsdonck over dit netwerk: “Als een klant in veertig landen actief is, moet je lokaal polissen kunnen uitgeven en lokaal claims kunnen afhandelen. De lokale kantoren maken de polisdocumenten, zorgen dat de belasting geregeld is, dat ons aanbod voldoet aan lokale wetten en compliance regels, ongeacht om welk land het gaat.”

Als er geen lokaal MS&AD-kantoor is in een bepaald land, is er volgens Verhulsdonck altijd nog het INI-netwerk: een wereldwijd netwerk van verzekeraars, dat al sinds 1979 bestaat, waardoor de dekking wereldwijd gegarandeerd kan worden.

Welke unieke verzekeringsproducten?

Voor Verhulsdonck is die internationale omgeving van MSIG Europe bijna alsof je als kind in een snoepwinkel staat. Het Japanse moederbedrijf heeft veel data en kennis en veel dochterondernemingen die gespecialiseerd zijn in niches. MSIG Europe kan veel van die producten naar Nederland brengen. De country manager noemt parametrische verzekeringen als voorbeeld: “Wij doen dit al in de VS en we zoeken echt nog partners om dit naar Nederland te brengen.”

Een parametrische verzekering keert uit zodra een onafhankelijk waarneembaar ‘event’ heeft plaatsgevonden. Bij een overstroming kan het gaan om een bepaalde hoeveelheid water, vastgesteld door bijvoorbeeld het KNMI. “Maar het kunnen ook satellietfoto’s zijn van schade.”

Verhulsdonck: “Een parametrische verzekering kan interessant zijn voor vastgoedbezitters, maar ook voor evenementorganisatoren, voor grote autobedrijven of zonneparken die risico lopen op hagelschade. Het voordeel van zo’n verzekering is dat die heel snel kan uitkeren.” Een parametrische verzekering wordt in de regel automatisch getriggered zodra een drempelwaarde is behaald en ook de uitkering van schade kan vrijwel automatisch verlopen.

Een ander product waar MSIG Europe, vanuit Brussel, al actief mee is, is het fronten van captives. Een captive is een eigen verzekerings- of herverzekeringsmaatschappij van een bedrijf, opgericht om eigen risico’s mee te verzekeren. In plaats van premies te betalen aan een externe verzekeraar, vangt het bedrijf schades via die captive zélf op.

In de rest van Europa komen captives al veel voor. De DNB houdt een register van captives bij: in Nederland zijn het er nu zo’n zeven. De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft er bijvoorbeeld eentje.

Het is volgens Verhulsdonck een hardnekkig misverstand dat een captive alleen interessant is voor grote, internationale bedrijven: “Met name herverzekeringscaptives kunnen nuttig zijn voor allerlei organisaties. Denk ook aan kleinere bedrijven of gemeentes. Ze moeten dan wel voldoende financiële kracht, ‘veel’ of bijzondere risico’s en een gevoel voor risk management hebben.”

Op zoek naar top-10 intermediairs

Voor het intermediair betekent dit volgens de voorman van MSIG dat er nu een verzekeraar staat met een enorme schaal en knowhow in elk land. “Je ziet dat de afgelopen jaren veel internationale partijen in Nederland voet aan de grond hebben gekregen. Daar zoeken we nu de partnerschappen mee. Denk aan de top tien van het intermediair.”

Japanse cultuur

In een eerder vraaggesprek met AM, toen Verhulsdonck nog ‘MS Amlin’ was, en de fusie met MSIG in volle gang was, vertelde hij al iets over de culturele verschillen en de Japanse manier van werken. Verhulsdonck: “Die is gericht op synergie en groeimogelijkheden, en niet zozeer op kostenbesparing.” Achteraf gezien bleek dit geen loze marketingpraat. De verzekeraar gaf baangaranties af: niemand werd tijdens die fusieperiode ontslagen. Verhulsdonck: “Het Japanse moederbedrijf heeft een zeer langetermijnstrategie. Denk aan twintig jaar of meer. Daardoor is er absolute focus op klanttevredenheid en het opbouwen van langetermijnrelaties.”

Een illustratief voorbeeld van die Japanse visie: “Tijdens de fusieperiode kon een Japanse collega zich gewoon niet voorstellen dat sommige mensen bang waren om hun baan te verliezen. Hij zei dat het in de hele geschiedenis van dit bedrijf nog was nooit voorgekomen dat iemand is ontslagen vanwege een fusie. Dat is in Angelsaksische landen wel even anders.”

Verhulsdonck: “We hebben als slogan ‘Building trust together’. Dat slaat op onze cultuur richting medewerkers en op klanttevredenheid. En die vastigheid vertalen we ook naar onze klanten, het intermediair dus. We zijn op zoek naar jarenlange samenwerkingen.”

Die Japanse filosofie werk door in de recruitment. Verhulsdonck wijst erop dat de arbeidsmarkt in Nederland krap is, maar dat de onderneming geen problemen heeft met het vinden van personeel: “We hebben een vrij uniek aanbod. Het is internationaal werk, mensen werken hier decennialang.” Het vinden van jong- en ervaren talent gaat MSIG goed af.

Green Tech

“Onze toegevoegde waarde is dat we er zijn voor bedrijven met complexe risico’s”. MSIG heeft in Nederland onlangs iemand vrijgemaakt die zich volledig richt op green technology. “Dit gaat vooral over de energietransitie. We bundelen kennis en data, de ontwikkelingen gaan razendsnel. We centraliseren al die kennis, zo hoeven we nooit te roepen dat we niet genoeg weten of iets niet kunnen, zo kunnen we écht wat doen.”

bron: AmWeb